سه‌شنبه، تیر ۳۰، ۱۳۸۸

وقتی مرزها گم می شوند!

دیروز گزارشی را می خواندم که طی آن در روز دوشنبه (29/4/1388) یک مقام مطلع سیاسی درباره اخبار منتشره در خصوص منازعات پیش آمده فی مابین نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران و عراق و به تبع آن تصرف چاه نفتی(شماره 4پیچ انگیزه) در منطقه عمومی دهلران توسط همسایه غربی توضیحاتی ارایه داده بود.
وی که خواسته بود نامش فاش نشود! به ایرنا گفت: به دنبال وقوع جنگ تحمیلی علیه کشورمان اغلب میله های مرزی به کلی از میان رفته و از طرفی آثار وعوارض طبیعی خطوط مرزی ( توپوگرافی) نیز تخریب گردیده است، لذا پرسنل مرزی ایران و عراق در برخی موارد در تشخیص دقیق خط مرز با تفاوت دیدگاه مواجه شده و در نتیجه موجبات سوء تفاهم هایی را فراهم ساخته اند! این مقام آگاه ابراز امیدواری کرد که با اتمام کار کمیسیون مختلط مامور ساخت میله ها در مرز زمینی مشترک ایران و عراق، تفاوت دیدگاه در خصوص چاه های نفتی واقع در مرز مشترک از بین خواهد برود...

این که چرا با وجود گذشت چندین هفته از تعرض و تجاوز نیروهای نظامی مرزی عراق به خاک ایران و تصرف تاسیسات نفتی، به غیر از تکذیبیه های گاه به گاه و کم رمق! تا دیروز از سوی هیچ یک از مقامات رسمی جمهوری اسلامی اقدامی عملی و حتی واکنشی رسانه ای بروز داده نشده البته که جای شگفتی و حیرت دارد. اما از آن عجیب تر و شک برانگیزتر، مصاحبه یک مقام آگاه سیاسی که اصلا نمی خواست نامش فاش شود است آن هم با یک رسانه کاملا دولتی در جهت توجیه یا به قول عامه ماست مالی این کوتاهی و کم کاری پرهزینه و شاید جبران ناپذیر در حوزه سیاست خارجی وامنیت ملی. درست است که اوضاع و احوال داخلی و شرایط سیاسی اجتماعی امروز جمهوری اسلامی به دلیل سوء مدیریت و بیشتر زیاده خواهی جریانهایی خاص، تب آلوده و بحرانی ست اما این امر یقینا به هیچ وجه دلیل منطقی و قانع کننده ای برای هیچ کدام از گروههای سیاسی به خصوص دولت کریمه و در ظاهر محتوم آقای احمدی نژاد نخواهد بود که مرزهای شرف و حیثیت ایران عزیز را حرمت نگذارند و گرم سیاست بازی و عقده گشایی و قدرتنمایی با مردمان نجیب و شریف این سامان شوند و بگذارند خیال خام تجربه دوباره شهریور 58 در ذهن بیمار و متوهم مارهایی که بر دوش خود پرورش داده اند خطور و عبور کند.
کافی ست آقایان دوباره گوش بگیرند افاضات آن مقام مسئول فربه عراقی را در هنگام ابلاغ مراتب تبریک و تهنیت دولت دوست وهمسایه به جناب احمدی نژاد به مناسبت پیروزی غرورانگیز و حیرت آورش. آن گاه که با برقی در چشمهایش فرمود:
بی ثباتی ایران مایه نگرانی ماست! همان گونه که بی ثباتی عراق موجب تشویش ایران و سایر همسایه گان عراق بوده. عراق اراده مردم ایران و سیستم سیاسی آن را محترم می شمرد و ما در این انتخابات بی طرف خواهیم ماند! ما مشکلی با احمدی نژاد نداریم چرا که او به موضع ما و مشکلات و نیاز به رابطه دو کشور بر اساس احترام متقابل آگاهی دارد و این که دو کشور نباید در مسایل یکدیگر مداخله کنند و به حق حاکمیت یکدیگر احترام بگذارند!




هیچ نظری موجود نیست:

بالاترین

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin