دوشنبه، تیر ۱۵، ۱۳۸۸

بازگشت دایی‌جان ‌ناپلئون!

یکم.
این‌که در دنیای معاصر، اولویت اول اکثریت قاطع کشورها در تعاملات و معادلاتشان با دول خارجی، حفظ منافع‌ملی و کسب امتیاز بیشتر به خصوص در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی ست امری است بدیهی. در این میان شاید تنها کشوری که در همه سالهای زیست سیاسی جدیدش، حداقل در ظاهر، مدعی ست که متدی متناقض با الگوی بالا ارائه‌ نموده و به آن نیز پایبند است ایران است. مداخله همه‌جانبه( سیاسی،اقتصادی، نظامی) در مناقشات پرهزینه فلسطین و اسرائیل، همچنین اتخاذ سیاستی مشابه مبنی بر حمایت گسترده از گروههای سیاسی نظامی شیعی همچون حزب الله در لبنان و پاره ای از تشکل‌های هم‌سوی ایدئولوِیک در عراق و افغانستان و…، حمایت‌های مالی و سیاسی‌‌ٍ غیرموجه و عموما زیان‌ده از دولت‌های غیردموکراتیک یا حکومت‌های فاقد برد بین‌المللی در امریکای‌جنوبی و افریقا و…همه وهمه از این دست سیاستگذاری هاست. سیاستی که برخلاف ادعای واضعینش، تحقیقا همان منش سودجویانه را تعقیب می‌کند اما به واسطه نگاه آرمانی و خیال‌پردازانه اش مبنی بر صدور انقلاب و فتح جهان! هیچ‌گاه تامین کننده منافع ملی و امنیت داخلی نبوده‌است.
دوم.
از انقلاب 57 تاکنون، اقدامات مداخله‌گرانه و سلطه‌جویانه کشورهای خارجی به خصوص امریکا و انگلیس در امورات داخلی ایران، همواره از سوی صاحبان قدرت و متولیان دولت، به عنوان اصلی‌ترین و موثرترین عامل نابسامانی‌ها، کاستی‌ها و حتی اعتراضات مردمی معرفی‌گردیده، که البته در این میان انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، حوادث و پیامدهای خونین پس از اعلام نتایج آن نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌است. اما آنچه که در‌این سالها دغدغه اصلی صاحبان قدرت بوده ‌(با توجه به ارتقای سطح آگاهی‌ها و افزایش سطح شعور عمومی) توجیه توده‌مردم برای باور وسعت مداخلات قدرت‌های خارجی و تاثیرگذاری ایشان در مسائل داخلی کشوراست. با این پیش‌فرض، درغیاب رسانه‌های مستقل مکتوب و شنیداری و دیداری، همواره این وظیفه با توجه به فراگیریش، بر عهده رسانه‌ملی (رادیو و تلویزیون رسمی) گذاشته شده‌است.
سوم.
روز 1شنبه ‌(14/4/88) ساعت 12 ظهر، شبکه‌جهانی خبر، یکی از کانال‌های رسمی سیمای جمهوری اسلامی ایران، میزگرد تک نفره‌ای! را با شرکت عباس سلیمی نمین‌(مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران) یار دیرین حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان‌ واز حامیان جدی محمود احمدی‌نژاد، با موضوع نقش دولت انگلیس و تلویزیون‌ بی بی سی فارسی در اغتشاشات اخیر پس از انتخابات! برگزار و به صورت زنده پخش نمود. از رویدادهای جالب این میزگرد اما پاسخ‌ها و توجیهات عجیب و قابل تامل جناب کارشناس به سوالات مجری برنامه (‌مراد عنادی) بود:
- در ابتدا سلیمی نمین، به مرور تاریخچه مداخلات دولت بریتانیا و نقش تعیین‌کننده آن بر کندی سیر ترقی، پیشرفت واعتلای مردم ایران پرداخته به طور مشخص از کودتای 28مرداد و نقش سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس در اجرای پروژه آژاکس یاد کرد. وی خاطرنشان کرد که حتی رمز عملیات کودتای سال 1332 توسط صدای بریتانیا و رادیو بی بی سی صادر شده است. موارد مطروحه توسط وی البته با سوال مجری برنامه مواجه گردید که اگر نقش دولت انگلیس در کودتای 28مرداد آن‌قدر پررنگ بوده پس چرا این کودتا را در تاریخ، امریکایی خوانده‌اند و چرا انگلیس پس از آن در معادلات قدرت در ایران نقشی نداشته است؟ که آقای نمین پاسخ داد؛ این طبیعت نظام سرمایه‌داری ست و علت آن هم وابستگی اقتصادی انگلیس به ایالات متحده بود!!!
- عباس‌سلیمی‌نمین در فرازی دیگر از سخنانش افزود؛ دولت انگلیس با به قدرت رساندن فرد بی‌سواد، نالایق و فاسدی همچون رضاخان، سبب ساز انحراف تاریخی در قدرت شد و لطمات جبران ناپذیری به خصوص بر فرهنگ، آداب وسنن، موسیقی و...ایران وارد نمود! ایشان اصولا عنوان ننمود که این انحراف تاریخی چگونه و در کدام مسیر صورت پذیرفت. مگر این که ایشان حاکمان موخر سلسله قاجاریه ( محمدعلی‌شاه، فتحعلی شاه، مطفرالدین شاه، ناصرالدین شاه، احمدشاه) و هم هنجارهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی آن دوره را مشروع و مقبول می‌دانند.
- وی با اشاره به این که این نوع سیاستها پس از انقلاب نیز در سطوح مختلف از طرف دولت انگلیس ادامه داشته به دفعات عنوان کرد که مردم ایران همواره در تاریخ از انگلیسی‌ها متنفر بوده‌اند وهستند! این جمله البته با توضیح مجری برنامه اصلاح شد که " تنفر مردم از دولت انگلیس بوده است نه از مردم آن کشور" که این اصلاحیه با تائید آقای کارشناس مواجه گردید اما در ادامه مصاحبه باز از سوی وی بیان شد!
- سلیمی‌نمین، در پاسخ به پرسش عنادی مبنی بر چگونگی دخالت دولت انگلیس و رسانه بی بی سی در ایجاد اغتشاش و آشوب پس از اعلام نتایج انتخابات، در چرخشی 180درجه‌ای عنوان داشت؛ نکته مهم این است که نباید نقش دولت انگلیس و میزان نفوذش را در کشور به خصوص در وقایع اخیر بزرگنمایی کرد. وی تلویحا تصریح کرد! که نقش انگلیس و رسانه بی بی سی آن‌قدر هم که مطرح می‌شود جدی و موثر نیست! این موضع‌ِ مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، با شگفت‌زدگی و پرسش متعاقب مجری مواجه شد که؛ در صحبت‌های شما تناقض وجود دارد. شما هم از مداخلات گسترده نام می‌برید و هم آن‌ها را چندان تاثیرگذار نمی دانید! سلیمی‌نمین در پاسخ عنادی عنوان کرد؛ تناقضی در کار نیست. هر چیزی را باید به اندازه وزنش سنجید!
- عباس‌سلیمی‌نمین در ادامه، ضمن ارایه تحلیل خود از علل وقوع اغتشاشات و آشوب‌ها پس از انتخابات، علاوه بر نقش بیگانه‌گان، به نقش تعدادی از بزرگان نظام و سران گروه‌ها اشاره کرد که به دلیل آلود‌ه‌گیشان به مفاسد اقتصادی از شفاف‌سازی در جریان مناظرات انتخاباتی نگران بوده به همین دلیل با ایجاد جو و پیش‌بینی اغتشاش و نا‌آرامی و احتمال تقلب و تخلف در شمارش آرا سعی در فرافکنی و فرار از محاسبه داشته‌اند! نکته قابل‌توجه این‌که این اظهارات جناب نمین نیز باز با عکس‌العمل مجری برنامه مواجه گردید که؛ اگر این‌گونه است که شما می‌‌فرمایید و کاندیداها از شفاف‌سازی اِبا دارند، پس چرا اصولا مناظرات انتخاباتی را پذیرفتند و در آن شرکت کردند؟! سلیمی‌نمین در پاسخ اما بالکل سوال مجری برنامه را مردود اعلام نموده و گفت؛ منظور بنده اصلا کاندیداها نبود! وی در مقابل اصرار عنادی مبنی بر توضیح بیشتر گفت؛ مردم خودشان می‌دانند منظور من از این افراد چه کسانی هستند!!!
( توضیح: در سطور فوق مضمون بیانات نقل شده است)
چهارم.
با مرور مجموعه اظهارات و توجیهات مسئولان، متولیان، و گروه‌ها ی قائل به مداخلات گسترده و موثر عناصر بیگانه در وقایع و رویدادهای اخیر، آن‌چه که باید مورد توجه قرار گیرد چندگانگی و تناقضات بسیاری ست که به روشنی در فهوای کلامشان بروز و ظهور یافته‌است. البته که توهم توطئه و فوبیای بیگانه متاسفانه مساله عمده ما در همه سال‌های قرن معاصر بوده‌است اما با دگردیسی و تغییر ماهیت این عادت مذموم تاریخی در این برش از زمان، از یک باور ذاتی و قطعی، به یک مولفه و گزینه ضروری و جبری برای برون رفت از بحران‌های سیاسی اجتماعی، جامعه ایرانی با پدیده‌ای مواجه گردیده است که به دلیل پیچیدگی و دیر‌فهمی‌ ماهوی‌اش، در شرایط فعلی درمان و علاج عاجلش نیز دور از ذهن می‌نماید. ناهنجاری شخصیتی دیر درمانی که حالا دیگر باید آن را نئو‌دایی‌جان ‌ناپلئونیسم نامید.

هیچ نظری موجود نیست:

بالاترین

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin